1) مخاطب شناسی : یکی از اصول مهم تبلیغ شناخت مستمع است . اگر مخاطبان شما بچه مدرسه ای هستند ، دولتی یا غیر انتفاعی هستند ؟ چه سنی دارند ؟ پایین شهری یا بالا شهری هستند ؟
دوست فرهنگی ام مرا به همایش دانش آموزی برای سخنرانی دعوت کرد و از من خواست بترکانم ! من هم بدون سوال از او رفتم سه روز روی یک متن سخنرانی عارفانه کار کردم . تیپ جوان پسند هم زدم و رفتم سالن همایش . چشمتان روز بد نبیند !
همه بچه ها راهنمایی بودند . بعضی حرف می زدند ، بعضی آدامس می جویدند ! بعضی پفک می خوردند و … اصلاً معنی متن سخنرانی مرا نمی فهمیدند . هر چه مجری هم تذکر می داد ، فایده نداشت .
وسط سخنرانی یک شوخی کردم و گفتم : بچه ها اگر گوش نمی دهید ، تمام کنم ؟
همه بچه ها با صدای بلند گفتند : بلللللللللللللللله ! حالم دیدنی بود ! من هم جمع کردم و رفتم !
نکته : 1) خوب مخاطب و نیاز های او را بشناسید .
2) وسط سخنرانی تعارف نکنید .